Eindredactie online

Als je schrijft vanuit het hart dan komt de eindredactie altijd ergens ver na publicatie. Helemaal als het gaat om online publiceren. Of het nou gaat om typefouten of om inhoudelijk precies het tegenovergestelde zeggen van wat je eigenlijk bedoelde. Dat is ook de reden waarom reacties onder nieuwsartikelen altijd komt van domoren en dat het altijd vanuit de onderbuik geschreven is. Het is “recht uit het hart”. Waar dat hart ook zit, dat stukje is duidelijk niet nauw verbonden met het talige gedeelte van het brein.

Het gezonde verstand, voelt zich wel verantwoordelijk over al die schrijfsels. Dat blijft later nog even kijken uit egotripperij en gaat zich daarna in een hoekje zitten schamen, dat ditzelfde artikel veel beter had gekund. Daarom is een artikel altijd beter als het door meerdere mensen is geschreven. Je verstand is aanzienlijk kritischer tegen een hart van een ander dan tegen je eigen hart. Schrijven is schrappen. Je leert het alleen, als je het vaker doet. Er worden door je meeschrijver besluiten genomen, die je zelf nooit had kunnen nemen. “Dit is wel wáár, maar dat kunnen we beter niet zeggen” of “Dit is niet grappig. Jij vindt van wel, maar het is gewoon echt niet grappig”.

Als je beroepsmatig schrijft, over specialistische onderwerpen, dan heb je hier minder last van. Dan ligt je hart er ook niet echt. Dan ben je een geweldige eindredacteur. Helaas kun je dan absoluut niet schrijven. Als je geen rijbewijs hebt, dan kun je ook geen vlammend stukje schrijven over de nieuwe Alfa Romeo. Je kan de specificaties misschien benoemen, je kan wijzen op de extra grote laadruimte lose weight quickly. Maar wat het meest interessante is, is niet die informatie die iedereen op internet kan vinden. Het gaat om dat punt, waar de liefde voor het ontwerp in zit. Ik zou je dat als eeuwig fietser niet kunnen vertellen. Iedere auto is gewoon een stom blik.

Ik zie nu dat ik een stukje beter op kan knippen omdat het twee afzonderlijke verhalen zijn. Met terugwerkende kracht zien, wat je al veel eerder had kunnen en moeten zien. Dat is zoiets aparts. Toch is het bekend bij iedereen die weleens iets heeft geschreven. Later lees je het terug en dan is er een totale teleurstelling over iets, waar je eerst nog trots op was. Ineens zie je het foutenfestival dat voor de rest van het lezerspubliek allang duidelijk is. Hoe kán dat. Je mag dan hopen dat het je vergeven is door de lezer, omdat zijn hart naar hetzelfde uitgaat. Je gaat je zelfs schamen over waar je aanvankelijk nog trots op was.

Dat hart deindredactieat moet blijkbaar gelucht worden. En gaat daarna een totaal andere richting op. Om nooit meer terug te komen op het punt waarop de tekst geschreven is. Zodra je dat hebt opgeschreven, is het psychisch afgesloten. Dan heeft dat hart de ruimte om verder te kunnen en herkent zichzelf dan volstrekt niet meer in wat er ooit nog geschreven is. Ja toen, toen ik nog wilde betogen hield over de aardbeienyoghurt, toen was ik nog een onnozele hals. Toen was ik nog in de ban van yoghurt. Inmiddels eet ik vla, net als ieder welproevend mens.

Professioneel gezien betekent het dat schrijven gewoon niet in je eentje kán. Je hebt altijd een meelezer nodig.  En dat is nu net een van de redenen waarom kranten en uitgevers niet zo snel overbodig zullen worden. Anders dan in de muziekindustrie, waar muziek nu eenmaal meestal een samenwerking tussen muzikanten is en een platenmaatschappij weinig toevoegt. Het is ook de reden waarom schrijvers hun content niet gratis weg moeten geven. Zoals ik hier doe. Je geeft een ferrari ook niet gratis weg omdat die onder de modder zit. Wat het meeste waard is, is je inhoud. Die geef je gratis weg, alleen omdat het niet is opgepoetst.

Ergens leeft een misverstand onder auteurs én lezers dat, omdat marketing niet moeilijk is en elk kind van 14 plaatjes kan publiceren voor een internationaal publiek, dat het daarom niet meer nodig is om met je kopij  naar een uitgever te gaan. Een uitgever is alleen een geldwolf. Dat zou natuurlijk voor individuele uitgevers best het geval kunnen zijn. Publiceren is ook niet moeilijk. Continu publiceren op een hoog niveau, dat is ontzettend moeilijk. Een redacteur, dat waar het bij de uitgever om draait, is wel diegene die je stuk kan oppoetsen waar nodig. En dat is echt nodig.


De schrijfbibliotheek - Schrijven is schrappen
De schrijfbibliotheek – Schrijven is schrappen
de kunst van het weglaten
Score 5.0 out of 5 stars.
€14,99
Op voorraad. Voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
Click to view this product at bol.com

Schrijfwijzer
Schrijfwijzer
Score 4.5 out of 5 stars.
€42,50
Op voorraad. Voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
Free shipping!
Click to view this product at bol.com

Waar Het Hart Vol Van Is
Waar Het Hart Vol Van Is
€8,50
1 – 8 dagen
Click to view this product at bol.com

Schrijven vanuit je hart
Schrijven vanuit je hart
de kunst van creatief schrijven
Score 4.5 out of 5 stars.
€14,95
Op voorraad. Voor 23:59 uur besteld, morgen in huis
Click to view this product at bol.com

Het gelukkige schrijven
Het gelukkige schrijven
Score 5.0 out of 5 stars.
€19,99
Op voorraad. Voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
Click to view this product at bol.com
Translate »
×
%d bloggers liken dit: